Met deze tips verminder jij klachten aan je bekkenbodem

fysiotherapeut in de buurt

Een fysiotherapeut in de buurt kan jou waarschijnlijk wel helpen met klachten aan je bekkenbodem. Het is ook altijd belangrijk om naar de adviezen van je fysiotherapeut in de buurt te luisteren. Er zijn echter ook andere dingen die je zelf kunt doen en die je klachten zouden kunnen verminderen. Wij geven je drie tips in dit artikel.

fysiotherapeut in de buurt

Tip 1: Probeer niet tegelijkertijd te bukken en te draaien

Bij bekkenbodemklachten hoeft bukken niet altijd een probleem te zijn en draaien ook niet. Tegelijkertijd bukken en draaien kan je klachten echter wel in één keer verergeren. Daarom is het aan te raden om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Je bukt en draait misschien tegelijkertijd als je iets van de grond pakt of een kopje in de vaatwasser zet. Probeer dit soort activiteiten niet te snel te doen, maar buk eerst en draai dan of andersom.

Tip 2: Doe minder activiteiten die je klachten verergeren

fysiotherapeut in de buurt

Vaak zijn er bepaalde activiteiten die je klachten enorm verergeren. Denk hierbij aan een feestje met vrienden of het doen van het huishouden. Probeer dit soort activiteiten minder te doen en in ieder geval niet op één dag. Ook is het slim om regelmatig pauzes te nemen en de activiteiten minder lang achter elkaar te doen.

Tip 3: Verbeter je houding

Bekkenbodemklachten kunnen ontstaan door een verkeerde houding. Het verbeteren van je houding kan de klachten dan ook een stuk verminderen. Probeer je daarom de hele dag door bewust te zijn van je houding. Tillen doe je met een rechte rug en tijdens het lopen of zitten houd je je knieën iets uit elkaar. Als je dit vaker doet, zul je waarschijnlijk merken je klachten minder worden.